top of page

Un estel al basquetbol colomenc: David Cabanillas

Publicat 19 de gener de 2020. 10.44 hores -Webmaster-.


La segona de les entrevistes de la secció “Un estel al basquetbol colomenc”, correspon per un entrenador de la ciutat que ha viscut i està vivint experiències a l’estranger, i que quan ha pogut, ha col·laborat amb el basquetbol colomenc. Ell es David Cabanillas.


David va començar com jugador a Gramenet Bàsquet Club, formant-se posteriorment com entrenador al mateix club, i amb experiències posteriors en clubs com CB Cornellà o l’UE Claret, entre d’altres, però que l’ha diferenciat d’altres entrenadors es la seva formació a clubs de Dinamarca i Austràlia, on actualment exerceix.


Fotografia: Townsville Basket

Ets un entrenador molt internacional. Dinamarca, Austràlia ....... Què et porta a provar aquestes experiències com a entrenador?.

Un dels principals motius va ser tenir una experiència internacional en la meva època de jugador. Concretament com a cadet vam anar de torneig a Orléans a França i el viscut va ser increïble. Un altre motiu és haver tingut la suficient nota mitjana a la universitat com per anar seleccionant d'Erasmus a Dinamarca. Em va canviar la vida a el complet i la manera d'entendre les coses. Allà la vida és cara i la beca no donava prou diners així que vaig pensar en provar a enviar el meu currículum esportiu a algun club de bàsquet i em van respondre de SISU Basketball, un dels clubs grans de Copenhaguen demanant-me disponibilitat per dur Cadets. Vaig acceptar sense pensar i em vaig sorprendre molt quan els xavals tenien millor nivell d'anglès que jo, però en això del bàsquet amb gestos i exemples tots ens acabem entenent. M'ho vaig passar genial amb ells i a la fi acabem entrenant amb 18 xavals ja que anaven portant a amics perquè vam començar amb 9. El que em porta a provar aquest tipus de coses és preguntar-me a mi mateix: Què has de perdre? Perquè no? I en aquestes estem ara, entrenant en un College a Austràlia i en un dels millors clubs de Sydney.



Aconsellaries a altres entrenadors "llançar-se al buit" com el teu?

Per descomptat, encara que no és fàcil. S'han de donar una sèrie de circumstàncies com per plantejar-te tal pas. En el meu cas, sóc una persona còmoda i em sento molt a gust a la meva zona de confort, com tots (imagino). Però fer l'Erasmus i estar en un ambient internacional em va portar a pensar perquè no fer el que més t'agrada en un altre país i aprendre nous exercicis i noves formes d'entendre el bàsquet (i molt més). Aquesta pregunta que em vaig fer: Què has a perdre? Què és el pitjor que pot passar? La resposta és aprendre; tant del que és bo com del dolent s'aprèn i les experiències serveixen perquè la propera vegada et sentis més preparat.


  

Els teus inicis com entrenador van ser en Gramenet Bàsquet Club, també com a jugador. Què recordes d'aquella època?. Són moments difícils per trobar-te alguna cosa que no domines o potser emocionants per començar en el món de les banquetes?

A la Grama vaig passar gairebé tota la meva infància i adolescència jugant i entrenant. Són moltes persones les que vaig conèixer i molts amics que encara estic en contacte. Sempre estaré agraït a que em donessin l'oportunitat de donar els meus primers passos com a entrenador i ho recordo com moments emotius i emocionants. Són ja més de 10 anys entrenant i encara em segueix posant la pell de gallina abans de cada partit.



És conegut que el bàsquet a casa, en família, és des de sempre, "gairebé una religió". Que ha significat per a tu, aquest ambient "basquetboler" i en que t'ha permès afrontar nous reptes?

És increïble poder parlar a casa sobre cada partit i discutir les jugades, els moments clau i analitzar certs aspectes tècnics i tàctics. M'encanta i em sento privilegiat per què els meus pares em introduïssin al bàsquet i sempre en cada nova etapa han estat aquí donant-me suport incondicionalment. És una gran satisfacció saber que sempre els tindré aquí ajudant-me i animant-me encara que sigui des de lluny. I el meu germà també, el segueixo el que puc en els seus partits com a entrenador i jugador.


"Algunes persones s'ho prenen més com un hobby, altres com un "estil de vida" ... tots dos són bons punts de vista. En el meu cas és una passió, és el meu refugi. No recordo la meva vida sense una pilota de bàsquet a les mans, ni tampoc me la imagino."

L'estar lluny de casa sempre és dur, però aquesta coincidència amb el nostre esport a nivell familiar, ho fa, si cap, una mica menys difícil?

Estar fora no és fàcil, però com hem parlat, el bàsquet és un idioma internacional i no necessita ser parlat. Et poso un exemple, estant de viatge a Xangai, a la Xina, descobrint la ciutat vaig veure a uns quants tirant uns tirs i amb mi érem 6, ja que ens vam posar a jugar 3 contra 3 i la mar de bé. Ells no parlaven anglès i jo de xinès no tinc ni idea, però hi ha comunicació i ens vam entendre. Doncs això passa en qualsevol lloc, estic segur. És una de les coses que fa gran el nostre esport. De la mateixa manera, també és cert que un cop estàs ja "assentat" i immers en la rutina i el dia a dia, penses en la família, però no tant. Saps que estan bé perquè les tecnologies avui en dia ens permeten estar en contacte i fer Skype o trucar-nos regularment, però també cal admetre que quan decideixes ser entrenador, una de les coses que ofereixes és el teu temps i de vegades costa més trobar estones per parlar amb ells. A casa ara mateix el meu germà és jugador, entrenador i coordinador; el meu pare és entrenador de 2 equips i la meva mare és presidenta de club, així que no paren tampoc. El bàsquet et porta a un estil de vida molt dinàmic però portem anys adaptant-nos així que és una cosa que no ens agafa de nou.



Parlem de la teva experiència a Dinamarca. Com vas arribar fins allà? i com va evolucionar tot ?. Una història curiosa, no?.

La història és curiosa. Inicialment el meu destí havia de ser Itàlia i anava a anar amb un company d'universitat a Càller, la segona opció en cas que no sortís Itàlia era anar els 2 a Dinamarca. Ens havíem fet la idea de passar un gran any i la sorpresa va venir en l'assignació de places ja que a mi em van enviar a Dinamarca i a ell a Itàlia. Vaig estar a punt de llençar-ho tot i no anar però a la fi em va poder més el fet de pensar que si no anava m'anava a penedir la resta de la meva vida. Així que aquí va venir el meu moment de llançar-me a el buit, i fa por, però com dic, em va canviar la vida i sí, el recomano a tots que ho provin, perquè a la fi no hi ha res a perdre. Un cop ja instal·lat a Dinamarca i amb la universitat en marxa de seguida em vaig adonar que el que rebia de beca no donava ni per meitat de mes així que em vaig posar a buscar feina i en Copenhaguen els sous són alts, així que entrenant als nois de SISU i amb la beca Erasmus em donava per aguantar més o menys. Va ser una bona experiència perquè a el principi va costar però les recompenses a la fi van valer la pena i tot va acabar sortint molt bé.



Com vas veure el bàsquet danès?. Diuen que és molt diferent a què coneixem nosaltres. Ens podríem quedar amb coses bones o no tan bones?.

És una cosa més social. A el no disposar de tanta gent i ser una població més petita al país els nens i nenes van a passar-ho bé principalment. Això sí, els que destaquen van als programes de selecció i vaig tenir la sort de conèixer de primera mà el bàsquet formatiu de primer nivell gràcies a Kostka Parlade-Galindez que porta anys a el comandament de la U16 i U18 Danesa i en aquell moment un bon amic que vaig conèixer entrenant a CB Cornellà estava d'assistent en els Horsholm 79ers de primera Danesa i em va sorprendre bastant veure què el nivell era alt, amb americans i internacionals i bons sistemes i jugades. Disposen d'instal·lacions molt preparades i una cosa que impacta és la disponibilitat d'aquestes pistes poliesportives. Pots entrenar gairebé a qualsevol hora i sempre hi ha buit, cosa que a Santa Coloma com bé sabem (els clubs especialment) tenir pistes és gairebé un luxe.



Una altra experiència, a més colomenca, va ser ser un dels entrenadors en la selecció masculina cadet de Santa Coloma al Ciutat de Santa Coloma el 2014, on a més vas realitzar una feina exhaustiva de seguiment de jugadors. Que tal va ser l'experiència?

M'ho vaig passar d'allò més bé, va ser increïble i a més vam fer un paper molt digne dins el torneig. Fullejar i veure partits de tots els cadets de la generació 99 i 00 va ser molt divertit i alhora exigent ja que el nivell de bàsquet a la ciutat és molt alt i va quedar demostrat competint contra SESE de preferent que a més van anar a fases i si no recordo malament el entrenava Milleras (un clàssic de l'ACB) i el partit que gairebé vam guanyar i vam estar així així va ser contra el Joventut que aleshores entrenava Pau del Tio (actual assistent del primer equip). Tenir el suport dels clubs, de www.territoribc.com i dels pares i els jugadors seleccionats va ser molt d'agrair i si torno a casa per algun motiu no descarto tornar a col·laborar en una altra futura selecció ja que el nivell segueix i segueix pujant.



També vas a entrenar a CB Cornellà i UE Claret. Dos clubs amb dos estils absoluts i sobretot diferents. Com van ser les dues experiències?. Posats a preguntar, et quedaries amb algun dels dos clubs?.

A Cornellà vaig arribar de la mà d'Esteban Quifet, que en aquells dies era l'actual coordinador. Tenia 17 o 18 anys acabats de fer i va ser un gran pas. El meu company de batalla va ser Elías Debbie i com a assistent em va ajudar a forjar una temporada increïble amb els Infantils de la generació 98 on només vam perdre un partit en tota la temporada. Els jugadors van aprendre, la química en l'equip va ser increïble i l'experiència ens va portar a gaudir de tot el que Cornellà ens va oferir. És un club supercompetitiu on reben moltíssims jugadors i jugadores de nivell molt alt. L'exigència és molt alta i el rendiment esportiu està per sobre de tot, sobretot amb els equips “A” i els equips “B”. Tenen una estructura enorme amb un Sènior EBA i infraestructures suficient com per mantenir més de 40 equips masculins i femenins. La qualitat dels entrenaments i dels entrenadors era molt digna del nivell esperat. Alguns entrenadors que em van marcar van ser Bernat Elías (actual assistent de Södertälje Kings a Suècia) i Oriol Comas (assistent de Força Règia de 1a Mexicana).


Més recentment, fa una mica més de 2 anys vaig arribar a UE Claret després d'un parell de temporades fluixes i de molt canvi. No va ser fàcil adaptar-me ja que era la primera vegada que anava a entrenar Juniors i amb un equip ja confeccionat i amb la lliga començada ja que el seu entrenador per motius personals els va deixar. Parlaré primer de Claret com a club perquè allà em van rebre amb els braços oberts, són una gran família i tots els membres, tant junta, entrenadors, directius, pares i mares, jugadors, organització de l'escola, etc ... porten l'escut i el nom orgullosament representant una sèrie de valors (humilitat, disciplina, carisma, treball, donar tot per l'altre ...) i em va encantar. Disposen de poques pistes i tenen molts equips però treballen la base molt bé i acaben tenint jugadors i jugadores de gran nivell. Sèniors en 1a Catalana i molts èxits a nivell de Fases, ascensos i un campionat i sub-campionat Júnior Interterritorial recentment. En el meu any, vaig portar al Júnior B de nivell A a finalitzar la temporada a 2a posició de la taula classificant per a semifinals a un partit a cara o creu per un lloc a la final a 4 Júnior nivell A de Catalunya. El rival va ser el Júnior B que entrenava Didac Arredondo i el partit no va decebre. Possiblement el més intens que recordo i amb molts nervis i alts i baixos vam acabar guanyant el partit, i no va ser fàcil ja que amb Didac, vam créixer jugant junts i ens coneixem molt i tenim estils molt diferents però maneres de veure el bàsquet molt semblants. Va ser una gran experiència i sempre estaré agraït a Xavi Marín (actual assistent de el CB Prat EBA i coordinador de l’UE Claret) per oferir-me l'oportunitat de treballar per a un club tan especial i per no deixar-me de costat i aguantar els sots de la temporada, que a la fi acabem de manera memorable.


És difícil quedar-se amb un club. A Cornellà hi ha gran qualitat i molt nivell, però en Claret hi ha aquest ambient de família i de bon rotllo que permet acabar traient el millor de nois i noies que potser no tenen tant talent però sí unes ganes de gaudir, treballar i guanyar increïbles. Si he de quedar-me amb un, triaria UE Claret.



És el moment de el tema actual i tema estrella: Austràlia. Vas arribar per temes personals però ràpidament vas entrar en l'ambient del bàsquet "aussie". Va ser complicat per a tu?. El portar bàsquet europeu en la sang és un avantatge o un petit inconvenient a Austràlia?

La meva parella és Australiana, i ens vam conèixer a Dinamarca. Per això sempre dic que Dinamarca em va canviar la vida al complet, perquè a la fi he acabat a l'altra punta de món gaudint del que més m'omple que és ser entrenador. De seguida em vaig posar en contacte amb el bàsquet australià. Per temes de visat, vaig haver de treballar uns mesos al nord d'Austràlia per poder optar a un segon any de visat, així que en aquests mesos que vaig estar a Townsville, una ciutat bastant gran a sud de Cairns, vaig ajudar tot el que vaig poder a l' club de bàsquet que tenien allà. La meva sorpresa va ser trobar-me amb un nivell molt alt de bàsquet formatiu i amb un club que tenia a professionals i semi-pros jugant per al sènior en la lliga de el Nord d'Austràlia. No va ser gens complicat posar-me en contacte amb ells i de seguida em van oferir ajudar en un programa de tecnificació on el director era un ex jugador de la Selecció Australiana de Londres 2012 i ex NBL (l'ACB australiana) Peter Crawford. Ells em van obrir les portes, i sí, portar bàsquet europeu i tenir una mica d'experiència internacional va ser clau perquè em contractessin. De la mateixa manera que quan ens vam mudar a Sydney fa ja un any en els Sydney Comets em van oferir l'oportunitat de portar equips i tecnificacions per haver tingut una experiència en Townsville i per tot el bagatge cultural de bàsquet europeu.



Llavors, la metodologia de treball del bàsquet australià és diferent?. Podríem aportar alguna cosa en específic a el bàsquet colomenc, per exemple?

És diferent. És molt competitiu, fins i tot en bàsquet de formació. Aprendre és obligatori i guanyar és la conseqüència que m'ensenyeu els ingredients clau per a l'èxit. Hi ha molt entrenador americà per aquí així que és molt habitual trobar-te amb equips molt a l'americana, on descuiden la defensa i el joc en equip però hi ha jugadors que marquen la diferència a nivell individual. No és que tinguin exercicis molt diferents dels nostres, fan servir moltes trenes, moltes situacions de 3c2 i exercicis de transició ofensiva però sí que se centren molt en el desenvolupament tècnic dels jugadors i portar a un altre nivell les capacitats físiques dels jugadors i jugadores , especialment si destaquen en edats primerenques. El condicionament físic a què sotmeten a minis, infantils i cadets és una cosa amb el que jo mai m'havia trobat, i el sorprenent és que els jugadors responen molt positivament. El suport dels clubs de la figura de l'entrenador és incondicional sempre


Fotografia: Font desconeguda

Dinamarca, Austràlia, on t'agradaria tancar el cercle, si és que volguessis tancar?. En què bàsquet t'agradaria treballar?.

No vull tancar el cercle, m'agradaria viatjar a Amèrica i conèixer de primera mà el bàsquet americà (aquí a Austràlia tinc pinzellades i vull aprendre i quedar-me amb el que més em pugui servir) però també m'agradaria anar a Sèrbia o Lituània ja que el bàsquet és una religió. Un altre somni seria anar a Sud Amèrica (Argentina, Mèxic ...) i m'encantaria tenir l'oportunitat de veure i treballar amb països Asiàtics com la Xina, Filipines, Corea etc ... pel fet que són fanàtics del bàsquet i estan obrint moltes portes a entrenadors europeus que estiguin disposats a ajudar-los a pujar el llistó tant de les seves lligues domèstiques com dels seus equips representatius en campionats com olimpíades o Fiba Àsia / Oceania.



Per finalitzar unes preguntes ràpides:


Si no existís el bàsquet, amb que esport t'identificaries?

Vaig provar a jugar a futbol però era molt dolent, així que si no existís el bàsquet, l'handbol seria l'esport que més em identificaria.



Un entrenador que t'hagi marcador, com a jugador?

Toni Sáez. La temporada que va fer amb nosaltres a la ma potser a nivell esportiu no va ser espectacular però el que vam aconseguir com a equip a nivell d'amistats, confiança, partits increïbles, tornejos memorables i moments que sempre recordarem els jugadors que va tenir. A més, és, com ve demostrant els últims anys, un gran entrenador a nivell professional i esportiu.



I com a entrenador?

Sito Alonso. Tinc la sort d'haver treballat amb ell en els seus campus i de conèixer de primera mà la seva manera d'entendre el bàsquet, i ha estat un visionari, un avançat al seu temps i és, sota el meu punt de vista, un dels millors si no el millor entrenador espanyol de moment.



Un país per perdre i que no tingui res de bàsquet?

Illes Fiji, no queda molt molt lluny d'Austràlia (només 5-6h) i és el paradís perfecte per desconnectar i descansar. A més els illencs són gent encantadora pel que m'han explicat.



Quin es el teu somni més recurrent?

M'agradaria arribar a estar amb els grans, amb els professionals i poder ajudar i entrenar un equip professional és la meva meta. En els meus somnis, em veig entrenant a l'ACB o fins i tot la NBA ... però no és una cosa completament impossible: Àlex Teres, ex-seleccionador català i entrenador de la Federació i PDP està en els Sixers.



El millor record que tinguis com a entrenador?

Aquesta final jugada amb la UE Claret (2018) al Joan del Moral a cara o creu i amb tot en contra on vam poder fer-nos amb la victòria amb un partidàs davant un rival que va fer una temporada gairebé perfecta. Cada vegada que veig els vídeos i penso en les sensacions que vaig sentir em posa la pell de gallina.



Si un jugador teu et preguntés que és bàsquet, amb quin d'aquests valors et quedaries: treball, compromís o respecte?

Crec que no et pots quedar amb un, bàsquet és treball i és compromís si vols millorar i arribar al més alt (ja sigui el teu nivell o nivell esportiu) i durant el camí el respecte és el que et va a fer baixar a terra i seguir treballant i comprometent-te amb els resultats. Respecte a l'entrenador, als teus companys, els teus pares, als rivals i als àrbitres; cada un forma part del camí i per arribar al més alt (sota el meu punt de vista) dels 3 són igual d'importants.



fondo1.jpg
logo tbc masc..png

Territori Bàsquet Colomenc

El basquetbol a Santa Coloma

bottom of page